Docent

Docent:

Titel: omgaan met geld

Onderwerp: geld

Schooltype: VMBO

Bestemd voor de groepen: Bovenbouw

Vakgebied(en): Zorg en Welzijn, Economie en Handel, Maatschappijleer

Uitvoering door (hoeveel) leerlingen: opdracht 1: individueel en in tweetal, opdracht 2; onderdeel 1; individueel, onderdeel 2+ 3; klassikaal en stukje individueel, onderdeel 4: individueel verslag, opdracht 3: individueel, opdracht 4 + 5; in tweetallen

Tijdsinvestering voor leerling(en):

opdracht 1; 45 minuten

opdracht 2: film duurt uur inclusief discussie, rest van de opdracht 45 minuten.

opdracht 3; 45 minuten individueel

opdracht 4: 45 minuten(tweetallen)

opdracht 5; 90 minuten individueel

blok 1,2 en 3 theorie is (individueel) en blok 4,5,6 en 7 praktijk (in groepen van 5-7 leerlingen)

 

Opbrengst: leren omgaan  met de verleidingen van gel, en inzage krijgen in eigen inkomsten en bestedingen.

Leerpunten:

1)      hoe maak ik een werkstuk?

2)      hoe reflecteer ik op wat ik heb gedaan?

3)      wat voor geldtype ben ik?

4)      hoe wordt ik weerbaar tegen de verleidingen van geld?

5)      wat is een begroting?

6)      wanneer en hoe kan ik geld lenen?

7)      hoe zit het met de aansprakelijkheid bij het lenen van geld bij scholieren?

8)      hoe kan ik ervoor zorgen dat ik als scholier meer geld ga krijgen?

9)      wat is een betaal- en spaarrekening?

10)   wat kan er gebeuren als ik bijv. mijn telefoonrekening niet betaal?

11)   vanaf welke leeftijd kan ik geld lenen bij een bank?

 

 Extra materialen die nodig zijn: Smartboard/Digibord of een televisie met dvd-speler. DVD “Edgie de Movie”.

Webkwestiemaker(s): Sylvia Dolkemade , Caroline Loef en Annemiek Veldhuis

Als u opmerkingen heeft ter verbetering van deze webkwestie, dan kunt u deze naar één van bovenstaande personen sturen.


 [JK1]