Docent
Docent:
Titel: omgaan met geld
Onderwerp: geld
Schooltype: VMBO
Bestemd voor de groepen: Bovenbouw
Vakgebied(en): Zorg en Welzijn, Economie en Handel, Maatschappijleer
Uitvoering door (hoeveel) leerlingen: opdracht 1: individueel en in tweetal, opdracht 2; onderdeel 1; individueel, onderdeel 2+ 3; klassikaal en stukje individueel, onderdeel 4: individueel verslag, opdracht 3: individueel, opdracht 4 + 5; in tweetallen
Tijdsinvestering voor leerling(en):
opdracht 1; 45 minuten
opdracht 2: film duurt uur inclusief discussie, rest van de opdracht 45 minuten.
opdracht 3; 45 minuten individueel
opdracht 4: 45 minuten(tweetallen)
opdracht 5; 90 minuten individueel
blok 1,2 en 3 theorie is (individueel) en blok 4,5,6 en 7 praktijk (in groepen van 5-7 leerlingen)
Opbrengst: leren omgaan met de verleidingen van gel, en inzage krijgen in eigen inkomsten en bestedingen.
Leerpunten:
1) hoe maak ik een werkstuk?
2) hoe reflecteer ik op wat ik heb gedaan?
3) wat voor geldtype ben ik?
4) hoe wordt ik weerbaar tegen de verleidingen van geld?
5) wat is een begroting?
6) wanneer en hoe kan ik geld lenen?
7) hoe zit het met de aansprakelijkheid bij het lenen van geld bij scholieren?
8) hoe kan ik ervoor zorgen dat ik als scholier meer geld ga krijgen?
9) wat is een betaal- en spaarrekening?
10) wat kan er gebeuren als ik bijv. mijn telefoonrekening niet betaal?
11) vanaf welke leeftijd kan ik geld lenen bij een bank?
Extra materialen die nodig zijn: Smartboard/Digibord of een televisie met dvd-speler. DVD “Edgie de Movie”.
Webkwestiemaker(s): Sylvia Dolkemade , Caroline Loef en Annemiek Veldhuis
Als u opmerkingen heeft ter verbetering van deze webkwestie, dan kunt u deze naar één van bovenstaande personen sturen.