Tabel a.d.v. criteria

De belangrijkste criteria hebben wij opgenomen in een tabel om de vergelijking zo concreet mogelijk te houden. 
Vergelijken van de twee methoden
Om de methoden te vergelijken hebben wij 5 criteriapunten opgesteld, deze staan vermeld onder de kolom criteria.
 
Criteria                                
Methode Wijs!

Methode VVJ

Methode helder en eenduidig voor student en docent.
De tekst en opdrachten volgen elkaar logisch op.Korte teksten met korte zinnen. Inleiding kort en weinig uitdagend.
Meer tekst, duidelijke verwijzing naar  werkboek en CD ROM bij elk stukje vanuit theorieboek.
Gaat de  diepte in. De inleiding is sterk. Leerling en docent  krijgen direct inzicht in de methode.
Relatie gelegd tussen alcohol en gevaren jeugd.
Basaal maar aanwezig
Uitgebreid beschreven  met gevolgen korte en lange termijn.
Passend bij de doelgroep.
Eenvoudige tekst. Niet meer en niet minder. Geen moeilijke woorden.
Tekst is uitgebreid met  diepgang en verrijkingsstof. Hierdoor  kan leerling differentiëren.
Bevat krachtige opdrachten met theorie.
Er is aandacht voor reflectie.  Elke opdracht staat op zich. Leren leren en beroepsoriëntatie plaats in werkboek na elk thema.
Elk thema start met planningsopdracht. Hier  en daar reflectie. Opdrachten wisselend, uitdagend en voldoende theorie. Diffrentatie duidelijk aanwezig. Verwijzingen naar opdrachten sterk!
Methode ziet er uitdagend en boeiend uit.
Veel kleuren en plaatjes in theorieboek. Mooi boek. Werkboek mooi papier, genoeg schrijfruimte.  Door personages persoonlijker.
Handboek ziet er door de  kaft wat gedateerd uit. Bevat veel tekst met  redelijk aantal plaatjes. Werkboek ziet er door  donkerkleur papier niet  echt uitdagend uit.