Tabel a.d.v. criteria
De belangrijkste criteria hebben wij opgenomen in een tabel om de vergelijking zo concreet mogelijk te houden.
Vergelijken van de twee methoden
Om de methoden te vergelijken hebben wij 5 criteriapunten opgesteld, deze staan vermeld onder de kolom criteria.
Criteria
|
Methode Wijs! |
Methode VVJ |
Methode helder en eenduidig voor student en docent.
|
De tekst en opdrachten volgen elkaar logisch op.Korte teksten met korte zinnen. Inleiding kort en weinig uitdagend.
|
Meer tekst, duidelijke verwijzing naar werkboek en CD ROM bij elk stukje vanuit theorieboek.
Gaat de diepte in. De inleiding is sterk. Leerling en docent krijgen direct inzicht in de methode.
|
Relatie gelegd tussen alcohol en gevaren jeugd.
|
Basaal maar aanwezig
|
Uitgebreid beschreven met gevolgen korte en lange termijn.
|
Passend bij de doelgroep.
|
Eenvoudige tekst. Niet meer en niet minder. Geen moeilijke woorden.
|
Tekst is uitgebreid met diepgang en verrijkingsstof. Hierdoor kan leerling differentiëren.
|
Bevat krachtige opdrachten met theorie.
|
Er is aandacht voor reflectie. Elke opdracht staat op zich. Leren leren en beroepsoriëntatie plaats in werkboek na elk thema.
|
Elk thema start met planningsopdracht. Hier en daar reflectie. Opdrachten wisselend, uitdagend en voldoende theorie. Diffrentatie duidelijk aanwezig. Verwijzingen naar opdrachten sterk!
|
Methode ziet er uitdagend en boeiend uit.
|
Veel kleuren en plaatjes in theorieboek. Mooi boek. Werkboek mooi papier, genoeg schrijfruimte. Door personages persoonlijker.
|
Handboek ziet er door de kaft wat gedateerd uit. Bevat veel tekst met redelijk aantal plaatjes. Werkboek ziet er door donkerkleur papier niet echt uitdagend uit.
|