Onderbouwing
Voordat we de methoden vergeleken hebben wij eerst onderzocht wat leren is, hoe vmbo leerlingen het liefst leren en wat hierbij belangrijk is. Wij zijn uitgegaan van de huidige leertheorie het sociaal –constructivisme.
Een definitie van leren (binnen het sociaal-constructivisme)
‘Leren is een constructief, cumulatief, zelfgestuurd (of zelf gereguleerd), doelgericht (of intentioneel), gesitueerd (of context gebonden), coöperatief (of interactief), individueel verschillend proces van kennisverwerving, betekenisgeving en vaardigheidsontwikkeling.’ (De Corte, 1996).
Wanneer je leert dan gebruik je bepaalde leeractiviteiten en denkactiviteiten. In de literatuur worden een drietal leer- en denkactiviteiten genoemd. Zie onder meer: Van der Sanden, 2003 en Vermunt, 1992.
1)Verwerkingsactiviteiten
2)Regulatieactiviteiten
3)Motivationele activiteiten
Hoe leren VMBO leerlingen het liefst?
Tijdens ons onderzoek kwamen wij via www.iva.nl/uploads/documents/130.pdf Geraadpleegd op 3 december 2012, een boeiend verslag tegen. Het heet " Inspelen op leergedrag, van vmbo-leerlingen". het is geschreven door I.v.d Neut, C. Teurlings en Q.Kools. Uit dit verslag blijkt dat vmbo-leerlingen de leerstof het liefst op een concrete manier verwerken (toepassen, voorbeelden bedenken en oefenen).
Zij gebruiken de regulatieactiviteiten veel minder en zijn geneigd zichzelf minder te motiveren. In de literatuur heeft men het over een krachtige leeromgeving. Bijkerk (2009 ). Deze bestaat uit situaties die erop gericht zijn leerlingen zelfstandig kennis en vaardigheden helpen te verwerven en op te bouwen. Een krachtige leeromgeving lokt leerprocessen uit bij studenten en motiveert hen om de doelen van het onderwijs te bereiken.
Een krachtige leeromgeving wordt gekenmerkt door:
- Een goed evenwicht tussen het zelfstandig werken van de studenten en begeleiding of sturing door de docent
- Een rijke context: veel hulpbronnen en leermateriaal ter beschikking, zoals artikels, websites of casussen
- Ruimte voor sociale interactie tussen studenten onderling en met de docent een zekere authenticiteit:
- Informatie en taken zijn namelijk voor zover mogelijk representatief voor toekomstige situaties (in de latere opleiding of beroep) van de student.
Het motiveren wordt als heel belangrijk gezien. (Poulie en de Vries, 2004).
VMBO leerlingen maken meestal de stap naar het mbo. In de sector Zorg & welzijn stromen vrijwel alle leerlingen door in een BOL-traject en komt het niet zelden voor dat ze boven hun niveau geplaatst worden. Jaarlijks stroomt ongeveer 35% van de vmbo-leerlingen door naar een MBO-opleiding in de sector Zorg & welzijn. Dit percentage is over de jaren heen vrij constant.
Bron: http://www.vernieuwingvmbo.nl/wp-content/uploads/2012/05/VMBO-Zorg-Welzijn-voor-een-brede-basis.pdf
Wil je in het VMBO de lessen op een goede wijze aan laten sluiten bij het mbo dan zullen de opdrachten zo realistisch mogelijk moeten zijn. Binnen het mbo is o.a plannen en reflecteren een vaardigheid die ontzettend belangrijk is. Wij hebben dit dan ook meegenomen in de vergelijking. Enerzijds de methode op het VMBO maar anderzijds ook met in het achterhoofd de doorstroom naar het mbo.
Bronvermelding
-
constructivisme: De Corte, E. (1996). Actief leren binnen krachtige onderwijsleerom-gevingen. Impuls voor onderwijsbegeleiding, 4, 145-156.
-
Over het sociaal constructivisme: De Corte, E. (1996). Actief leren binnen krachtige onderwijsleerom-gevingen. Impuls voor onderwijsbegeleiding, 4, 145-156.
-
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall.